Common problems
Water leaks..
To clean the surface:
"I used isopropanol. But you can use methhylated spirit. Good luck.
Use much butyl when assembly plastic." - Egil Fjeldså
Remove Bonnet and Wipers
"There are two screws on each side of the bonnet, but before removing I used a pen to mark where / how it was lined up. Best to have an helper while lifting off the bonnet.
Wipers are one nut under the black cover. After removing nut. Bend the arm toward window and back. Normally easy too remove." - Egil Fjeldså
Again...
Rain messes up the injectors, water getting onto the Ducato engine..
From the comment section: "If this water frees and you have a belt driven cam belt it may jump over a and make the valvs hit the pisten."
They still havent fixed it.. this is 2013 model.
Fiat Ducato 2013 Water problem
------------------
How to cure a stiff gear change on a Fiat Ducato motorhome or van
Older 2002
FIAT DUCATO JACKING POINT AND NEW SILL REPAIR
Fiat Ducato Motorhome 2002 in need of a bit of welding
Den äldre fram till 2006 ducaton, kanske även nyare..
"2 generatorer har gett upp för mig och en polare med likadan har varit med om samma har en ducato alltså likadan som din. När det regnar så rinner massa vatten från rutan ner precis på generatorn så ett tips om du ska ställa den en längre stund utomhus är att plocka bort generatorn."
------------------- ----------------
Standard ball joint failure
Citroen relay 64 (2014) plate done 146000 miles.
"There was an occasional knock or clunk but couldn't find the cause as everything seemed tight and no play."
17mm. Did mine last week although the ones I took off were 18mm and the ones in the replacement were 17mm
"There was a loud clunk then grinding against wheel for about 20ft of travel on a car park going slow."
less than 20 quid eurocarparts, i think its a 24mm and 18 spanners - make sure they give you the uk-abs version and not give you a smaller non-abs euro one...
rac man fixed it in about 40 minutes but he split the cv boot whilst getting old ball joint out
dont use silicone use a pu adhesive sealent it will last longer than the rest of the boot
------------------ Citroen Relay with 2.2 HDI engine ------------
"AA says I’ve dropped a valve or holed a piston" - Paul B.
Ford Puma engine 2.2 HDI
"oil pumps have a nasty habit of going on the 2.2 in certain years" - John H.
"usually if oil pump the oil light flashes a bit then engine is knackered" - John H.
"mine blew an injector sounded horrendous!!" - Shane P.
------------------- -------------------
Backdoor should have stronger hinges so you arent afraid of braking them.
Rear door not sealing very well.
Door latch on sliding door not great.
Original equipment headlights burning out:
You have to remove the entire headlight assembly to change the headlight bulb.
---------------------------- ----------------
"Byte kupefilter på jumper/Ducati etc från 2012.
Ta loss handskfacket med massa torxskruvar och sedan finns det en lucka som sitter med två 5,5mm sexkantskruv.
På bilden är luckan borttagen och filtret är lite utdraget" - M. Theander
Nästa sak Theander böt var dieselfilter, på en Citroén Jumper 2012.
"Byte dieselfilter på jumper/Ducato 2012 etc.
Lossa lycktan och passa på att byta halvljus lampan samtidigt.
Lossa filter hållaren från bilen och slangarna.
Slangkopplingarna lossas genom att man trycker den grå ringen mot filtret samtidigt som man drar i slangen."- M. Theander
"Var försiktig med filterhållaren då allt är i kass plast,observera hur fint det gamla filtret är till vänster.
Endast gått ett år sedan förra bytet och alltid tankad på bensinstationen.
Tallolja mm är fina grejer det!
Att byta bränslefilter oftare än rekommenderat är inte fel!"- M. Theander
"Har en sådan i jobbet som jag kört typ 13000mil med.
Kolla så det inte fuktar kylarvätska i botten av kylaren för den fick jag byta,kolla även så inte lagren i kylfläktarna glappar för fläktpaketet har jag också bytt.
Torkarmotorn verkar vara en klassiker med så är den inte redan bytt så är det snart dags.
Massa felmeddelanden och larm vill man inte ha heller.
Backradarn avled rätt tidigt vid typ 4000mil pga trasiga givare." M. Theander
Några månader senare igen:
"Ny bränslefilter hållare till cittran då den gamla inte ville vara tät längre och skapade både miljö och startproblem.
Dyr plastskit!"
----------------------- ----------------
"Om du kan så kolla bakom skenan till sidodörren. Det samlas gärna skit där som bildar rost."
------------------------- ------------
Sprinter är glorifierad pryl som rostar sönder och helt ärligt är svintung och onödigt hög (inte i markfrigång utan bakhjulsdriften tar så mycket plats under golvet) pga bakhjulsdriften.
"Master har jag kört i jobbet = aldrig mer NÅGONSIN, kostade 150k i rep under 2år pga kabelpiskor som behövde bytas, styrboxar som brändes och växellådan rasade.
Crafter med manuell låda tenderar till ha drev och synkringar gjorda i typ glas samt vw motorer är väl inte direkt det mest pålitligaste som finns..
Ford transit dras med ständiga spridarproblem i övrigt solid samt bra balksystem i väggarna för att maximera platsen.
Så pick a choice, pest eller kolera
Men mina pengar går oavkortat till en Fiat Ducato med 3L dieseln på 160hk och manuell låda trots att den lider av EGR-problem (men det finns det lösningar på) just pga det är en ruskigt trevlig och bränslesnål motor samt karossen är största av dem alla rent volumetriskt." - Patrick E.
- Hur löser man egr problemen?
"Pluggar den och om det behövs, mappar bort egr-ventilerna från styrsystemet.
Det viktiga är att lådan är specad till max 420nm och motorn ger 410nm så trimma något är out of the question helt enkelt!
Men just 3L fiatmotorn satte fart på min tidigare 4,5t ladugårdvägg till husbil som ingenting och kasselbackarna letade jag efter hela vägen ner till Spanien" - Patrik E.
--------------------- --------------
Annan person
"En annan orsak är att många bilfirmor använder startkablar då batteriet är urladdat, oftast sätter dom jordkabeln på bläcket vid torkar motorn som då orsakar smälta kablar i stammen.
Det i sin tur kan orsaka överslag och konstiga saker händer.
Jag har det problemet när dimljusen eller extra värmaren används.
Nu har jag lärt mig detta så vid nästa bilköp inspekterar jag kabelstammen bakom vänster halvljus."
---------------------- ------------
Mikael B. rapporterar
"genomgång av vår nyköpta Citroen Jumper av en kompis som jobbar som mek med dom och ducato.
Han varnar för att ligga dra på sexan för länge på motorvägar. Kan va bra växla ner till femman ibland.
Sexans växel har nämligen inget kullagrat drev utan glider bara på oljehinna.
Motorerna är väldigt bra. Tempsensor på insuget är vanligaste saken som går sönder."
Rain messes up the injectors, water getting onto the Ducato engine..
From the comment section: "If this water frees and you have a belt driven cam belt it may jump over a and make the valvs hit the pisten."
They still havent fixed it.. this is 2013 model.
Fiat Ducato 2013 Water problem
------------------
How to cure a stiff gear change on a Fiat Ducato motorhome or van
Older 2002
FIAT DUCATO JACKING POINT AND NEW SILL REPAIR
Fiat Ducato Motorhome 2002 in need of a bit of welding
Den äldre fram till 2006 ducaton, kanske även nyare..
"2 generatorer har gett upp för mig och en polare med likadan har varit med om samma har en ducato alltså likadan som din. När det regnar så rinner massa vatten från rutan ner precis på generatorn så ett tips om du ska ställa den en längre stund utomhus är att plocka bort generatorn."
------------------- ----------------
Common issue: Standard ball joint failure |
Citroen relay 64 (2014) plate done 146000 miles.
"There was an occasional knock or clunk but couldn't find the cause as everything seemed tight and no play."
17mm. Did mine last week although the ones I took off were 18mm and the ones in the replacement were 17mm
"There was a loud clunk then grinding against wheel for about 20ft of travel on a car park going slow."
less than 20 quid eurocarparts, i think its a 24mm and 18 spanners - make sure they give you the uk-abs version and not give you a smaller non-abs euro one...
rac man fixed it in about 40 minutes but he split the cv boot whilst getting old ball joint out
dont use silicone use a pu adhesive sealent it will last longer than the rest of the boot
------------------ Citroen Relay with 2.2 HDI engine ------------
"AA says I’ve dropped a valve or holed a piston" - Paul B.
Ford Puma engine 2.2 HDI
"oil pumps have a nasty habit of going on the 2.2 in certain years" - John H.
"usually if oil pump the oil light flashes a bit then engine is knackered" - John H.
"mine blew an injector sounded horrendous!!" - Shane P.
------------------- -------------------
Backdoor should have stronger hinges so you arent afraid of braking them.
Rear door not sealing very well.
Door latch on sliding door not great.
Original equipment headlights burning out:
You have to remove the entire headlight assembly to change the headlight bulb.
---------------------------- ----------------
Citroen Jumper 2012
Stort tack till M. Theander som visar när kupéfilter byts på En Citroen Jumper / Fiat Ducato"Byte kupefilter på jumper/Ducati etc från 2012.
Ta loss handskfacket med massa torxskruvar och sedan finns det en lucka som sitter med två 5,5mm sexkantskruv.
På bilden är luckan borttagen och filtret är lite utdraget" - M. Theander
"Nytt filter på plats och nu ska luckan och handskfacket tillbaka" |
Nästa sak Theander böt var dieselfilter, på en Citroén Jumper 2012.
"Byte dieselfilter på jumper/Ducato 2012 etc.
Lossa lycktan och passa på att byta halvljus lampan samtidigt.
Lossa filter hållaren från bilen och slangarna.
Slangkopplingarna lossas genom att man trycker den grå ringen mot filtret samtidigt som man drar i slangen."- M. Theander
Byte av bränslefilter Citroen Jumper |
Endast gått ett år sedan förra bytet och alltid tankad på bensinstationen.
Tallolja mm är fina grejer det!
Att byta bränslefilter oftare än rekommenderat är inte fel!"- M. Theander
"Har en sådan i jobbet som jag kört typ 13000mil med.
Kolla så det inte fuktar kylarvätska i botten av kylaren för den fick jag byta,kolla även så inte lagren i kylfläktarna glappar för fläktpaketet har jag också bytt.
Torkarmotorn verkar vara en klassiker med så är den inte redan bytt så är det snart dags.
Massa felmeddelanden och larm vill man inte ha heller.
Backradarn avled rätt tidigt vid typ 4000mil pga trasiga givare." M. Theander
Några månader senare igen:
"Ny bränslefilter hållare till cittran då den gamla inte ville vara tät längre och skapade både miljö och startproblem.
Dyr plastskit!"
"Det vita fina filtret som sattes dit i våras var inte så vitt längre,dieseln är inte vad den var förr! " |
----------------------- ----------------
"Om du kan så kolla bakom skenan till sidodörren. Det samlas gärna skit där som bildar rost."
------------------------- ------------
Sprinter är glorifierad pryl som rostar sönder och helt ärligt är svintung och onödigt hög (inte i markfrigång utan bakhjulsdriften tar så mycket plats under golvet) pga bakhjulsdriften.
"Master har jag kört i jobbet = aldrig mer NÅGONSIN, kostade 150k i rep under 2år pga kabelpiskor som behövde bytas, styrboxar som brändes och växellådan rasade.
Crafter med manuell låda tenderar till ha drev och synkringar gjorda i typ glas samt vw motorer är väl inte direkt det mest pålitligaste som finns..
Ford transit dras med ständiga spridarproblem i övrigt solid samt bra balksystem i väggarna för att maximera platsen.
Så pick a choice, pest eller kolera
Men mina pengar går oavkortat till en Fiat Ducato med 3L dieseln på 160hk och manuell låda trots att den lider av EGR-problem (men det finns det lösningar på) just pga det är en ruskigt trevlig och bränslesnål motor samt karossen är största av dem alla rent volumetriskt." - Patrick E.
- Hur löser man egr problemen?
"Pluggar den och om det behövs, mappar bort egr-ventilerna från styrsystemet.
Det viktiga är att lådan är specad till max 420nm och motorn ger 410nm så trimma något är out of the question helt enkelt!
Men just 3L fiatmotorn satte fart på min tidigare 4,5t ladugårdvägg till husbil som ingenting och kasselbackarna letade jag efter hela vägen ner till Spanien" - Patrik E.
--------------------- --------------
Annan person
"En annan orsak är att många bilfirmor använder startkablar då batteriet är urladdat, oftast sätter dom jordkabeln på bläcket vid torkar motorn som då orsakar smälta kablar i stammen.
Det i sin tur kan orsaka överslag och konstiga saker händer.
Jag har det problemet när dimljusen eller extra värmaren används.
Nu har jag lärt mig detta så vid nästa bilköp inspekterar jag kabelstammen bakom vänster halvljus."
---------------------- ------------
Mikael B. rapporterar
"genomgång av vår nyköpta Citroen Jumper av en kompis som jobbar som mek med dom och ducato.
Han varnar för att ligga dra på sexan för länge på motorvägar. Kan va bra växla ner till femman ibland.
Sexans växel har nämligen inget kullagrat drev utan glider bara på oljehinna.
Motorerna är väldigt bra. Tempsensor på insuget är vanligaste saken som går sönder."
-------------------- ----------------
Electric problem on Fiat Ducato..
M. Theander
Ja den klarade nästan 8000mil innan elen brann,cittran fixade ju drygt 10000 innan det började lägga av div elgrunkor på den men nu har den hållt sig lugn ett tag och närmar sig 18000mil.
Men dom är billiga i inköp och snåla på bränsle samt imponerande tåliga mot rost
Johan S.
Haft exakt samma sak på min Peugeot boxer 👍🏻
M. Theander
Johan S. I det här fallet började det med att bilen inte gick att stänga av med nyckeln,allt slocknade men motorn stannade inte.
Lite senare började kupefläkten gå av sig själv när bilen stod parkerad och lukten av bränd el kändes Vida omkring 😉
Johan S.
Blev samma för mig fast min stod avstängd sedan gick fläkten igång brände fast säkringen till motorstyrenhet brände hela kopplingen under säkringsboxen
M. Theander
Jo den bruna kontakten var väl fastbränd på denna i alla fall
Johan S.
Mathias T. Min brände den svarta , skulle bli så dyrt och mycket jobb så jag sålde vidare den
Kablaget gick på 16000:- och säkring/relälådan kostade 2200 kr
Lots of work to replace cable stem..
Thanks for info and the photos M. Theander!
"Går hyfsat fort att demontera faktiskt" - M. Theander--------------- ----------------
Other persons opinons:
"8 days out of warranty I had a major wiring fault which nearly caused van to catch fire, just over 20k mileage if I can remember fully service history and they didn’t want to know over 3k to fix
Mine was a relay not ducato but they blamed the wiring issue as wiring doesn’t last forever"
Wiring fault problem.. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar